Monday, June 08, 2009

NEJ Tack!

















Jag fick en lätt illamående känsla när jag i dagens morgontidning såg reklam för en auktion med nåt med barncancerfonden eller vad det var där man får bjuda på umgänge med Pernilla Wahlgren eller Hannah Graaf som barnvakt eller att få sitt hem stajlat av en känd TV-inredare med torskläppar och porslinsnaglar. NEJ TACK. Vad är detta? Tror man verkligen att pöbeln tänder på möjligheten att få umgås med "kändisar" eller få blockljus och tillpuffade kuddar av en heminredare från teve kan locka folk till att bidra till barncancerfonden - eller ännu värre; kan det det?
Detta fick jag mig till livs dagen efter att jag efter att ha ögnat i DN Söndag på söndagen konstaterat att varje artikel handlade om människor som redan var kända på ett eller annat sätt. Matreportage med Susanne Ljung, bland annat. Är vi så kändiskåta nuförtiden att vi bara kan läsa artiklar om de handlar om redan kända personer eller är det bara de korkade mediamakarna som tror detta?
Jag längtar efter tex en teveprofil som jobbar sig upp och in i mediet och blir teveprofil för att den är bra på det den gör. Inte för att den är en fd fotomodell eller idrottsstjärna eller komiker. Men i vår tid har vi sådan ängslan för sånt som tar tid. Allt ska vara färdigt på en gång och därför är det enklast att ta redan kända ansikten. Jag säger bara; NEJ TACK!

1 comment:

Maria said...

... jag är rädd för att det verkligen kan det... och vem som helst är faktiskt välkommen hem till mig och ta hand om disken... bara jag slipper vara hemma under tiden!