Thursday, July 09, 2009

Den stora gummistövelinköpsdagen











Det finns ju så många kommersella jippodagar numera. Mors dag. Fars dag. Alla hjärtans dag. Fettisdagen. Kanelbullens dag. Mm. Mm. Idag hade jag bestämt mig för att köpa gummistövlar eftersom väderprognosen inte tillåter lågskor och sandaletter på jag-vet-inte-hur-lång-tid framöver. Sagt och gjort så skulle jag ta 76:ans buss från de obskyra hamnkvarteren i Värtahamnen. Ställde mig att vänta på bussen utanför SVT Drama. Det regnade. Busskuren var fylld av ungdomar med inplastade turistkort om halsen. Jag väntade i över 20 minuter. Bussen kom inte. Alltså, normalt kan man inte lita på att just den bussen inte går enligt tidtabell. Ibland plockar de bara bort en tur utan att meddela och här står man då som ett fån utan den informationen i upp till en halvtimme. Jag har tipsat SL om nåt gps-system som kan skvallra om det är en buss på ingående eller inte, så man slipper stå där och vänta på en buss som aldrig kommer. Men nu är det ju semestertider och ännu mindre normalt. Och det märktes. Efter drygt 20 minuter kom en grupp om sisådär 50 tyska skolungdomar med tursitkort om halsen. När så bussen äntligen kom så blev den ju fullkomligt fulsatt eftersom den var tvungen ta minst två turers passagerare. Väl nere på stan en halvtimme senare sprang jag in på Stadium men där hade de fullt sjå på gummistövelavdelningen och alla tänkbara modeller i min storlek var slutsålda. Jag ilade vidare till Åhléns. Där hade de också en hord av presumtiva gummistövelskunder som slet i det som fanns kvar. Jag fick tag på ett par sportiga lågprofil i jodpursmodell. Hade tänkt mig ett par vita mitt-på-vaden-höga, eleganta med liten klack. Såna där som damer hade på 60-talet, men det fanns bara knähöga, klumpiga av de vita. Så jag fick tänka om på plats om jag överhuvudtaget ville få tag i ett par i år, och grabbade tag i det sista paret 37:or som fanns. Tänk om jag hade haft dessa på Where The Action Is....

1 comment:

Gudrun said...

Men helt plötsligt så slutade det regna! Mitt regnskoinköp har fungerat som en inverterad regndans...?