Wednesday, September 02, 2009

Uppdrag Hamburg


För tillfället jobbar jag mycket hårt på att kunna åka till Hamburg för en liten inspelning nästa helg. Allt är kirrat utom boendet (det är svårt att hitta hotellrum till en rimlig kostnad med så kort varsel). Dessutom har jag ingensomhelst kontakt eller känning i Hamburg så jag känner mig smått panikslagen. Jag har försökt hos Konstnärsnämnden, men de lämnar endast resebidrag till "verksamma konstnärer" och även om jag skickat in ansökan ändå så vet jag med bestämdhet jag inte går in under deras definition av "verksam konstnär", något jag blir tvärsäker på efter att ha läst igenom ansökningshandlingarna där man ska lista alla konstnärliga högre utbildningar man gått samt konstnärliga projekt med offentliga beställare...(!??).
Jag har försökt med SFI och Film Stockholm och Filmcentrum, men ingen av dem har resebidrag att söka. Inte heller Goete-institutet eller SFI:s Mediadesk. Däremot har jag fått ett litet teknikbidrag av Filmcentrum. Tack för det! Hamburgresan är ett liten inslag i porträttfilmen om lokförarbröderna som jag jobbar med. Dessa lokförare, tillika enäggstvillingar, ska resa med tåg till Hamburg och besöka Miniatur Wunderland (en enorm modelljärnväg) som ett annat tågfrälst tvillingpar byggt upp. Jag har tillstånd att filma och intervjua, resan fixad, lokförarna har tagit ledigt, ljudtekniker bokad och planer på att fixa nytt pass i veckan. Ja, i stort sett allt utom boendet. Nu har jag en krok ute hos Svenska Kyrkan i Hamburg som har billiga rum och eventuellt en kontakt via ljudteknikerns bekantas bekanta. Låt oss hoppas på att det går vägen med detta uppdrag. Jag återkommer!

No comments: