Thursday, March 05, 2009

...å ekonomi å sånt...








Det är svårt att få privatekonomin att gå ihop. Jag har dragit in på allt - till och med slutat röka (även om det inte var huvudskälet) så jag sparar in några hundra kr i månaden där, men så stor skillnad är det inte. Jag rökte inte så mycket de sista åren. Däremot har ju allt annat blivit så mycket dyrare. Elen har gått upp, försäkringarna har gått upp, bredbandet, TV-avgiften, maten...för att inte tala om maten!...men framförallt har hyran gått upp. Med tre procents hyreshöjning varje år (trots att allt är nybyggt) är det verkligen en förlustaffär att bo i hyresrätt nu när bankerna sänker räntan för de som belånat sitt boende...Och lönestopp. Igen. När mina fasta kostnader är betalda - och jag är inte den som lever över mina tillgångar - så har jag ett par tusenlappar över till busskort, frissa och ev kläder/mat/nöjen/sjukvård mm. Träningskort och DN är två månadsutgifter som jag överväger att slopa...det skulle ge mig 500 kr över...visst är det sjukt att man inte kan leva på sin lön när man är över 40 år utan barn och utan bil, semesterresor mm..? Jag söker alltså extrajobb på kvällar och helger. Man får gääärna tipsa mig!

No comments: