Thursday, March 19, 2009

Sara Stridsberg...







...är en av de trevligaste överraskningar jag fått mig till livs inom litteraturen på senare år. I tider när många texter är av snabb "grab-and-go"-typ och bloggar är det en befrielse att läsa texter där man upplever att varje ord vägts på guldvåg, liksom poetiskt, innan det satts på pränt. Inget ord finns där av en slump. Eller slarv. När littaraturen får vara kvalitativ och verka inom långsamhetens lov är den som bäst...och står sig många år framåt. Om ni inte har läst Drömfakulteten eller Happy Sally om kanalsimmerskan kan jag verkligen rekommendera dessa. Nu ska jag också kolla upp henne även som dramatiker. Vill verkligen se Medea!

2 comments:

Gudrun said...

Å i morse när jag väntade på tvärbanan som aldrig kom så kom hon gående. Måhända hon bor i samma närförort som jag?

Lotta said...

Coolt !

Jag vill åxå se Medea !!!