Monday, March 02, 2009

En dag på jobbet...








...som alla andra.
ifall ni undrade...?

Det slog mig att jag aldrig nämner något om mitt jobb - det som ger mitt dagliga bröd - i den här bloggen. Det är ett bra jobb - helt OK - och väldigt bra arbetskamrater faktiskt. Flera av oss har varit här över tio år. Själv har jag varit här i nio. Det är en ansenlig tid i "mediabranschen" och säger väl en hel del om att vi trivs ganska bra. Dock är det ju inte media i "den" bemärkelsen. Här sysslar vi inte så mycket med innehåll, utan mer teknik (broadcast- och studiobiten). Dock ska jag faktisk bara försöka beskriva vad jag bland annat gör en vanlig dag. Mitt arbete är ju på gränsen mot innehåll. Jag redigerar i program och det gäller ibland även att ha koll på det redaktionella som man ska sätta saxen i...

Bilden ovan är inte från vårt kontrollrum, för jag har ingen sådan bild tillhands, men det ser ut exakt så. Där sitter dock inte jag. Dit lämnar jag material som jag redigerat, mastrat eller kopierat och som är kvalitetskontrollerat och godkänt av mig för sändning. Jag vet att jag borde ta mig en runda med kameran för vi har ännu kvar den gamla betatekniken (redigeringar modell tröskverk med lite Månbas Alpha-feeling) till stor del även om vi numera sänder från hårddisk. Men från och med i höst flyttar vi till helt nya lokaler på Söder och då blir allt datorer...och dessa gamla flyttas inte med så av teknikmuseala skäl bör jag nog fota min arbetsplats snart.

Jag sitter i ett litet mindre rum med två rackar från golv till tak med stora bandare och sju TV-monitorer på rad och ett stort ljudbord, editor, bildmixer och en FinalCut- redigering. Detta rum är ljudisolerat (dock inte från alla brummande maskiner!) för det används som speakerbox för kommentatorerna på helgens livematcher (och då är ju maskinerna såklart avslagna). Jag har just nu kvalitetskontrollerat Franska Ligan Highlights som ska sändas i dag och håller för ögonblicket - det är därför jag har tid att skriva lite - på att tanka ut Engstrand 45 minuter från min dataredigering. Den ska sändas på torsdag, men först ska det göras DVD för påseende av pressavdelningen. Framåt lunch kommer jag få ett program som heter Champions League Highlights i min hand. Det är, precis som det låter, ett veckomagasin om Champions League som jag redan i fredags redigerade ljudet på (vid alla intervjubitar som ej var på engelska har jag plockat fram originalljudet, italienska, spanska mm och lagt det på intervjun istället för att ha en engelsk voice over) och nu har det varit iväg på textning och mastring så när det kommer tillbaka ska jag bara titta på det och godkänna för sändning.

Detta var bara några exempel på mina sysslor en måndag. Jag ska också ringa till vår grafiker som ska leverera namnskyltar till Engstrandprogrammet så jag kan redigera kommande program. På eftermiddagen kommer det in highlightsprogram från FA Cupen och annan engelsk fotboll också. Ja, det är väl ungefär vad en måndag på ett Broadcast Centre har att bjuda på.

Ikväll ska jag gå på en konsert. En kompis ringde igår och ebjöd mig en biljett till soulsångaren John Legend som spelar på Annexet ikväll - och det tackar man naturligtvis inte nej till. Kanske bloggar jag om detta i morgon. Vem vet?

No comments: