Tuesday, May 12, 2009

Goodwill - not!

Jag har just haft ett samtal med det företag som står sämst i kurs hos svenskarna. Inga namn, men det har stått rätt mycket i tidningarna i samband med fadäsen under semifinalen i Champions League. Detta samtal hade jag gruvat mig för hela morgonen eftersom jag av erfarenhet vet hur det fungerar där på kundtjänst. Först ringer man numret och sedan dyker en massa omöjliga tonvalsalternativ upp och därefter kommer en upptagetton (jag trodde det var syftet med en växel att man skulle slippa upptagettonen ) och då ombeds man försöka på nytt. Jag kan ha fel, men jag får alltid känslan av att man har satt i system att vara hart när omöjliga att få tag på. Det förhalas hit och dit och man ska tröttna och ge upp. Idag satt jag i 55 minuter av min arbetstid. Bakgrunden är att i slutet av mars blev jag som trogen kund uppringd av en telefonförsäljare som kunde erbjuda mig dubbelt så fett bredband för samma kostnad som idag samt utökat TV-utbud för endast 99 kr i månaden extra i tre månader(och därefter får man välja vilken tjänst man vill ha från 39 kr i månaden). Tidigare har jag fått paketerbjudanden av liknande slag men som alltid innehållit erbjudande om ip-telefoni - vilket jag är fullkomligt ointresserad av, för att inte säga helt emot! Men nu lät detta ebjudande ganska bra. Så jag tackade ja och spelades in och allt det där. I slutet av samtalet när jag förhörde mig om att inga extra konstiga kostnader eller avgífter skulle dyka upp (man är väl luttrad!) så garanterade säljaren att inga övriga avgifter utöver "frakten på boxen på 99,- skulle tillkomma". "Vaddå frakt", sade jag. Det behövs inte. Jag bor precis brevid Liljeholmen där jag kan gå och hämta boxen (som jag gjort tidigare med modem!)Om det skall tillkomma frakt är jag inte intresserad (av princip, såklart; jag blir urförbannad när det bara slösas hit och dit med en massa tjänster som vi kunder får betala). Då sade säljaren att jag skulle vänta så skulle han höra med sin chef. Och så återkom han och sade att de bjuder på frakten för denna gång. Och jag försäkrade mig att han kunde garantera det. Jag skulle få hem en bekräftelse på det nya avtalet samt en faktura för uppgradering av tjänsten (dvs de nya TV-kanalerna 99 kr) så när det kom en faktura på 134 kr (99+faktureringsavgift) så utgick jag från att det var den kostnaden. Inget på fakturan talade om för mig att det var frakt det var frågan om - då hade jag ringt direkt! Veckan därpå fick jag en ny faktura på 578 kr som skulle vara april månad + de sista dagarna i mars. Men jag hade ju redan betalat april! Jag låg lågt eftersom jag visste att jag hade betalat in - tänkte det kanske blivit dubbelfakturerat av misstag och eftersom att kundtjänst är inget man utsätter sig för i onödan. Sedan kom en faktura för maj månad bara ytterligare någon dag därpå och den var på 503 kr och den betalade jag in direkt och korrekt. Nu skulle allt vara i balans. Så igår när jag kom hem hade jag fått en påminnelse på 101 kr på faktura. Ingen förklaring i vörigt vad det gällde. När jag kollade upp fakturanumret visade det sig vara en diff från det jag betalat förut och som skulle motsvara den uppgraderingen jag gjort. "Men den har jag ju redan betalat" - sade jag. "Nej, det är frakten du betalat", sade de på kundtjänst. "Men jag skulle ju inte betala någon frakt", sade jag. "Jag blev ju lovad att inte bli debiterad någon fraktkostnad." "Varför betalade du fakturan då?" "Jamen den var ju på exakt samma belopp och den kom till mig i samband med det nya avtalet och inget på fakturan skvallrade om att det var frakt det gällde"...till slut lovade hon att kolla upp vad som är inspelat i vårt avtal. Men jag är inte säker på att det är med i den inspelningen utan det här togs upp i slutet av samtalet... Däremot utgår jag från att säljaren fört in i min kundlogg att de lovat att bjuda på frakten. Både han och jag har vittnen på att han lovade mig. Annars kommer jag att säga upp mitt avtal med detta företag, så att jag kan byta när bindningstiden gått ut om ett år...puh! De skulle sms:a svar till mig. Aldrig i livet, jag vill ha personlig kontakt och ett ordentligt svar på mina frågor. Då ombads jag att ringa dem igen på fredag...så då får jag väl börja om dårå. Märk väl att dessa 101 spänn främst är en principsak från min sida. Jag ogillar denna nya företagskultur med en massa fakturor som rullar in hela tiden och ingen vettig förklaring på vad det gäller och en hotfull text på fakturan. Vilken tur att jag inte är gammal och sjuk och kan stå på mig. Skämmes!

4 comments:

Lotta said...

Själv har jag idag haft en del av en liknande samtals-följetong med (mot) det stora telefonbolaget som nu tillslut ska skicka tillbaka stålar till mig... men det har tagit måååååånga & låååååånga samtal & besök i butiker... men av princip så ger jag mig inte när jag har rätt :)
Upp till kamp !!!

Gudrun said...

Samtidigt som man blir väldigt trött och "matt i pälsen" så triggar det i gång någonting i mig...rättvisa och princip!

Gudrun said...

Nu har jag ägnat timmar åt att försöka lägga ut bloggar jag följer här på sidan..och nu har det visat sig att min version är så gammal (blogger) så den har inte ens en layout-tab där man kan adda gadgets...hur byter man upp sig undrar jag?

Gudrun said...

Jag kan i denna följetong meddela att när jag dag talade med ovan ej nämnda bolag så hade de makulerat fakturan som var en påminnelse för frakten, men ingen övrig förklaring. Jag försäkrade mig givetvis om att den därmed var makulerad för all framtid och borta i systemet. Jag försäkrade mig också att jag från och med juni månad kommer få det minsta TV-utbudet i mina kablar och därmed en faktura som som jag orkar med. Det var oerhört jobbigt när deti dessa tider bara rasade in fakturor på 500 spänn här 600 spänn där och påminnelser mm så att jag helt plötsligt hade bredband och TV för över 1000 kr i månaden. Puh! Nu ska jag bara skrapa ihop till en router som klarar av mitt feta bredband också...