Friday, May 15, 2009

Hur tystnad låter...

Jag håller på med ett ganska färskt dokumentärfilmsprojekt som jag planerat lite av och till det senaste året men aldrig ägnat mer än endast litegrann av min uppmärksamhet eftersom något alltid kommit emellan samt att mitt ordinarie filmprojekt blommat upp just som jag börjat med detta projekt - märkligt nog. Men sedan några veckor är detta "projektet" och jag har skrivit projektbeskrivningar och undersökt var när och hur man kan söka pengar och provfilmat lite material och så. Förutom att det var ganska dyster läsning att konstatera att möjligheterna är väldigt mycket sämre nu än för några år sedan att få sin film finansierad fick jag några konkreta svar på mina frågor hur ansökningarna skulle gå till. Det har jag ägnat denna vecka åt och i skrivande stund ligger de nog där på hos konsulenter som ska förhålla sig till detta projekt. Det är så märkligt att det blir helt tyst när man skickat in en korrekt ansökan. Handläggningstiden är 5-6 veckor och fram till dess är det tyst. Såklart känns det bra att veta att ansökan var komplett och kommer att bli bedömd utifrån en korrekt ansökan - men ändå. Jag vill gärna citera en strof från en av mina favorittextförfattare:
"Hur tystnad låter"...

No comments: