Friday, August 21, 2009

Tio år i Värtahamnen








I söndags var det tio år på datumet sedan jag började jobba på mitt jobb i Värtahamnen. Herregud; fatta! Tio år! Hur gick det till? Den 16 augusti 1999 började jag här och det har hänt en hel del under dessa år. I mitt liv, i Stockholm och i Värtahamnen.

Till att börja med var Värtahamnen en helt annan plats. Det var ännu en levande hamn med lagerbyggnader. Saltlagret som låg intill var av den gamla sorten i trä med svarttjärad fjällpanel och stora stora lagerdörrar. Utanför låg en stor salttopp. Som en stor snöhög av salt. Där ryktades det att det brukade anordnas skidtävlingar. Jag har inte kontrollerat mina källor, men det är inte omöjligt...hur galet det än låter. I bassängen intill avgick även på den tiden Siljas båtar och SVT Drama hade byggts här bara några år tidigare och många media och produktionsbolag härbärgerade i gamla lagerbyggnader i omnejden. Vi hade studio i källaren där kultiga ZTV-produktioner spelades in och studiodelen till livesportsändningar sändes. Dock fanns det ingen service här nere i hamnkvarteren på den tiden. Ett par restauranger och en kiosk. Ett hotell med i det närmaste obefintlig servicekänsla och skyhöga priser. Nu är saltlagret och de andra gamla byggnaderna rivna. Produktionsbolagen har flyttat härifrån (till Gärdet ochFrihamnen), gamla Big-Brother-området är utplånat och kullen jämnad med marken. Ett litet gult tegelhus, som en gång i tiden var en ståtlig byggnad på Malmvägen ser ut som en friggebod i jämförelse med de kontorsbyggnader och kvarterslika komplex som smälls upp i området. Den här bilden är ganska ny. Magasinen låg på rad i området till vänster där man numera har stora områden parkeringsrutor. Hamnen är numera inhägnad som av-och påfarter till färjorna, lyxbostäder byggs och ett bankkontor har öppnat (!) och mer service är på gång. Det obskyra Värtakvarteren är snart ett minne blott. Så även charmen. Då flyttar vi. Vi lämnar de gamla hamnkvarteren åt sitt öde med service och de planerade tjusiga lägenheterna med sjöutsikt. Mitt jobb flyttar till nya lokaler på Söder istället.

1 comment:

Gudrun said...

Å jag fattar ju såklart att hamnen måste varit ännu mer levande och ännu charmigare innan det enorma komplex, där vårt kontor är beläget, smälldes upp på kajkanten. Det vill jag inte ens tänka på hur det kändes för andra bakåtsträvare... ; )