Monday, June 25, 2012

Ett fotografi berättar

Det var en söndag en sommardag någon gång på sjuttiotalet, förmodligen 1973. Hela familjen hade varit i kyrkan. Jag minns inte om vi tidigare hade cyklat på storasyster Majas egenhändigt ommålade gröna damcykel, vi var ju egentligen alldeles för små för den. Men jag minns att Staffan knappt hann komma hem förrän han kastade sig upp på cykeln och susade fram över garagenedfarten som tillhörde Prästgården. En söndagsklädd gosse med vitt hår på en alldeles för stor cykel. Nyponrosor i full blom. Kyrkogården skymtar i bakgrunden. Talldungen med klädsträcken och gungorna spred en barrdoft i solgasset. Den här bilden framkallar minnen och känslor från sjuttitalet när vi var små...

1 comment:

Fanny Stenback said...

Jag kan känna dofterna och höra ljuden... de där nyponrosorna hade jag runt omkring mig överallt när jag var barn och de doftar intensivt, så även tallbarr...