Thursday, June 21, 2012

Sommarsolståndet...

...är idag.
Det firar vi med årets varmaste morgon/förmiddag med hög och blå himmel och sol på morgonkvisten. Promenaden i midsommargrönska blir extra angenäm när vädret är tilltalande. Jag fick också ett glädjebesked. Svanparet är tillbaka i sjön Tekanten. På grund av att någon (idiot) de senaste åren dödat svanparen som häckat kring sköm Trekanten kände jag stor oro när först den ena och sedan den andra av årets svanpar som anlände i mars, inte sågs till på ett några veckor. Idag förstod jag varför. Runt svanparet irrade fyra stycken bruntofsiga småsvanar...Underbart! Sjön Trekanten är så fin att bo brevid och det är en ynnest att passera där dagligen tack vare dess rika fågelliv och en magisk känsla att få studera så mäktiga sjöfåglar som svanar på nära håll. Att promenera i ur och skur genom alla årstider och naturens växlingar har verkligen gjort mig till en stor naturromantiker...

Idag den 21:a juni är det också min salig fars namnsdag. Den uppmärksammades alltid även om vi inte direkt firade namnsdagar i vår familj, framförallt eftersom solen stod som högst.

Tjing!

2 comments:

Fanny Stenback said...

Hej! Vad kul att du skriver här igen. Super! Ska adda dig på min blogglista. Fantastiskt med svanparet och ungarna. =) Jag blir så glad när jag ser små fågelungar. Kram!

Gudrun said...

Tack. Kram till er med!